El gener va començar tal i com va acabar el desembre: amb fred. Però amb una petita variació. El dia 2, després que els models «diguessin» que hi havia possibilitat de nevades a cotes baixes, tot i que va ser anecdòtic, aquell dissabte al que es va arribar a una temperatura màxima de 8,8º, es va veure nevar una mica. Com no podia ser d’una altra manera, vaig fer un petit vídeo i vaig voler-ho compartir per les xarxes socials:
Més tard, de matinada, a 2/4 de 4, va caure una mica més de neu, però, igual que al vespre, no va fer res més, però era «maco» veure com anaven caient els flocs. Aquella matinada, es va arribar, per primer cop a l’any a assolir una temperatura negativa, registrant -0,5º i els tres dies següents el termòmetre va baixar dels 0º arribant a una mínima de -1,5º del dia 5.
La primera desena del mes, només es van superar els 10º només en 2 ocasions, el dia 1, amb 11,7º i el dia 4 amb 10,9… Tots els altres dies, la temperatura va quedar per sota. El dia 10 es va fer una màxima de, només, 6,5º. Aquestes dades les podem veure representades a la gràfica al final d’aquest escrit.
El dia 8-9-10 una baixa, Filomena tal i com es va anomenar, va irrompre a la península provocant nevades, moltes nevades. A Madrid van patir la nevada més grossa des de l’any 1971, amb gruixos superiors als 50cm. Catalunya va tenir, en un percentatge superior al 50% del territori, nevades més que considerables. Des de 2010 no hi havia una nevada tant quantiosa ni extensa.
A Calonge no va pas nevar, però per exemple a Romanyà de la Selva, sí que es va veure neu. Al Puig d’Arques i va haver més que una enfarinada… Aquell dia es va haver de tallar l’accés ja que hi va haver molts que es van saltar el confinament municipal per anar a veure o tocar neu. Alguns sense tenir els cotxes preparats, van haver de ser «rescatats» ja que van patinar amb la neu i van quedar entravessats a les vies que condueixen cap al sostre del Baix Empordà. A l’observatori es va acabar recollint un total de 51,3mm (45,5mm el dia 9 i 5,8mm la matinada del dissabte al diumenge 10).
Aquí tenim un vídeo de la plataforma informativa multimèdia Gavarres365 que recull l’actualitat i els recursos turístics de les Gavarres i la seva àrea d’infuència que van enregistrar a la zona del Puig d’Arques:
O una fotografia de St. Cebrià del Alls feta per en David Gràcia:

Aquells dies, amb la Filomena afectant-nos, també hi va haver moviment marítim i com passa molts cops, el passeig de St. Antoni amb els seus espigons, es van veure afectats:
La setmana següent va ser més tranquila, fins arribar al dissabte dia 16, que tot i no ser meteorologia, va passar un fet que és sempre «sorpresiu». Faltant 5 minuts de 3/4 d’una del migdia, es va sentir com un tro llarg que s’anava acostant i una tremolor va passar per sota nostre. De seguida vaig sospitar de que podia haver estat un sisme i buscant informació vaig poder trobar que al veïnat de La Bruguera, entre Llagostera i Cassà hi havia hagut l’epicentre d’un terratrèmol de 3º a l’escala de Richter i que s’havia produït a 7 km de profunditat. Veiem dades ofertes per l’ICGC.CAT (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya):
![]() ![]() | ![]() |
El dia 21, per tal de recordar l’efemèride de la potent borrasca Glòria que ens havia afectat just feia un any, va bufar Garbí aponentat a 61,8km/h, que si l’anemòmetre anés millor, segur que hagués enregistrat un valor més elevat.
El dia següent, ens afectava una altra borrasca, l’Hortènsia, que va aportar una línia de torbonada que va travessar gran part de Catalunya, de ponent a llevant, deixant imatges espectaculars com la següent, amb un gran Cumulonimbus arcus aportant trons, llamps ventades fortes i pedregades que s’anava «empassant» part de Catalunya. Realment, impressiona veure com s’acosta un «monstre» així:
Aquell dia va ser el dia de gener amb més llamps des de la instal·lació de la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques (2004). Aquells dies, anaven corrent per les xarxes un «rosco» amb els noms depressions més significatives que s’han enregistrat (des del passat octubre) o que vindran en un futur (fins setembre):
I llavors, ja fins a final de mes, la temperatura es va suavitzar molt apropant-se amb valors, sense arribar-hi, propers als 20º, quedant-se en la màxima mensual de 19.4º del dia 28.
I fins aquí aquest resum del primer mes del mes. Comparats amb la mitjana dels últims 39 anys (59,6mm) els 68,7 mm caiguts, suposen el 115,2% de la pluja que climatològicament es recull a Calonge en el mes de gener. I com sempre, us mostro un climograma amb la comparació de les temperatures mitjanes dels últims 14 anys (color blau clar), amb les mitjanes d’aquest any (color vermell) i la precipitació recollida (blau fosc)