Abril 2022

Es va començar l’abril amb fresca. El mapa que penjava a l’escrit del mes passat ja indicava que podria ser així. El dia 1 de matinada ens vam despertar amb soroll. No era només pluja forta sinó que era calamarsa. A l’observatori va durar poquet i en prou feines va quedar blanc, però a Palamós, ho va emblanquinar força, concretament a la zona de St. Joan:

Calamarsa a St. Joan de Palamós – Foto: Pere Collell

Aquell mateix primer dia del mes, es va assolir un rècord d’abril (des de 2006): es va enregistrar un cop de vent de 76,7 km/h de component NW (Mestral).

El dia següent, es va produir un altre de rècord: el de la mínima enregistrada a l’observatori en un mes d’abril (des de 2006 que vaig començar a apuntar les dades): els 0,8º que va acabar marcant el termòmetre. Però d’altres punts d’oservació van enregistrar dades més baixes, com són els 0,1º a l’estació que hi ha al carrer de l’Illa (propietat de la família Piferrer Sagrera) i els -1.3º a l’estació de Can Terrades, a la Vall de Molins (propietat de l’Ivan Joanals). L’anterior rècord de l’observatori estava als 1,5º que es s’havien assolit el 28/04/2017.

El tercer dia del mes es va veure nevar al massís de Cadiretes (a cavall de Llagostera i Tossa de Mar) a una alçada d’uns 500 msnm i aquí l’observatori teníem la màxima més baixa del mes, amb només 10,5º, la segona màxima més baixa per un mes d’abril (pel darrera dels 10,0º del 28 d’abril de 2013) i la màxima més baixa enregistrada a qualsevol mes des de gener de 2021 (el dia 10 de gener de l’any passat el termòmetre es va aturar als 6,5º de màxima i no va pujar més).

La mitjana de la temperatura dels primers 12 dies la trobaríem a 1,9º per sota de la mitjana climàtica dels últims 16 anys. És només mitja sèrie climàtica, hauríem de parlar amb més propietat a partir de 30 anys de dades, però ja són dades prou significatives les que vam patir/gaudir a principis de mes.

La temperatura anava augmentant i el dia 16 el termòmetre es va enfilar als 26,4º, la temperatura més elevada del que portem d’any i la més alta en un mes d’abril des del 9/04/2011 (26,8º aquell dia). Semblava que ja es volia quedar la caloreta… però com dic.. només semblava perquè la setmana següent, la temperatura va tornar a davallar.

Els dies 20 i 21, van ser força passats per aigua. 8,3mm i 34,1 mm respectivament pel que fa a la pluja, amb força trons i llamps (el sensor de l’estació en va detectar gairebé 60). Arribava Sant Jordi i les previsions deien que seria un dia amb pluja. No tot el dia, però sí d’anar fent ruixats. Fins a 3,2mm es van recollir a l’observatori en un dia on les parades de roses i llibres ocupen els carrers i places dels nostres pobles, viles i ciutats…Cap al tard, en un dels ruixats que va anar fent, el sol va voler treure en nas entre les nuvolades i gràcies a la combinació del sol amb la pluja, vaig poder veure i fotografiar un magnífic Arc de St. Martí doble des de la platja de St. Antoni mirant cap a Palamós:

Aquest St. Jordi també va nevar al Turó de l’Home (Montseny) i a partir d’aquella data, la temperatura va tornar a remuntar, amb temperatura més normal per l’època de l’any. Per acabar el mes es van afegir 0,3mm més al total de pluja caiguda.

I fins aquí aquest resum del quart mes de l’any. Comparats amb la mitjana dels últims 40 anys (63,5mm) els 50,9 mm caiguts, suposen el 80,1% de la pluja que climatològicament es recull a Calonge en el mes d’abril. I com sempre, us mostro un climograma amb la comparació de les temperatures mitjanes dels últims 16 anys (color blau clar), amb les mitjanes d’aquest any (color vermell) i la precipitació recollida (blau fosc)

Autor: meteocalonge

- Webmaster de www.calonge-meteoweb.com / www.meteocalonge.cat - Observador o113 de la XOM (Xarxa d'Observadors Meteorològics) del SMC (Servei Meteorològic de Catalunya)

Un comentario en “Abril 2022”

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: